در پاسخ به سوال استارتاپ چیست باید بگوییم که استارتاپ (شرکت نوپا یا شرکت نوآفرین) به یک شرکت یا تجارتی میگویند که به تازگی به منظور هدف معین و کار آفرینی تاسیس شده و توسعه سریعی دارد. در واقع شرکت های استارتاپ به تازگی مشغول به کار شده اند.
استارت آپ ، تعریف و درک مفهوم استارت آپ
استارت آپ یک ایده است که در مرحله اول عملیات خود قرار دارد. این شرکت ها اغلب در ابتدا توسط بنیانگذاران کار آفرین خود حمایت می شوند و برای تولید و توسعه محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرند ،در چند سال اخیر با عنایت به حمایت های مقام معظم رهبری ،به این بخش توجه شده است.
حمایت از پروژهای استارت آپ های بومی و حوزه فناوری amihan.ir
تاریخچه استارت آپ
اگر بخواهیم به تاریخچه استارت آپ بپردازیم، می توان شروع آن را با شروع تمدن در بین انسانها و خرید و فروش محصولات مختلف گره زد.اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود 1911 میلادی برمی گردد که آغاز آنها با شرکت silicon velley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت ، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است . این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد.
از ویژگی های استارت آپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1_پتانسیل بالای بازار هدف
2_داشتن ایده ی نوین یا مدل جدید کسب و کار
3_مدل کسب و کار بسیار مقیاس پذیر
4_قابلیت عملکرد سریع برای پیش افتادن از رقبا که نیازمند تحقیق و توسعه و استعدادیابی است
5_سرمایه خارجی قابل توجه
6_ساختار سرمایه ای پیچیده در جریان چندین دور سرمایه پذیری
سئو ، وقتی دنبال چیزی میگردیم اولین گزینهای که برای جستجو سراغ آن میرویم گوگل است، مثلا میخواهیم خرید اینترنتی انجام بدهیم اولین کاری که میکنیم جستجوی کلمه خرید اینترنتی است مثلا جستجو کنیم بهترین خرید اینترنتی کدام است.
حال سوال اینجاست که آن خرید اینترنتی که شما بعد از جستجو در گوگل مشاهده میکنید چگونه در گزینههای اول به شما نمایش داده شده است؟
شاید فکر کنید شانسی است و یا اینکه گوگل خودش تصمیم میگیرد که کدام سایت را در نتایج بالاتر نمایش دهد، اما در واقع اینطور نیست!
موضوع این است که گوگل به سایتهایی که ثابت کنند لیاقت جایگاههای اول را دارند رتبههای بهتری میدهد، اینجا سوال دیگری مطرح میشود که این لیاقت چگونه سنجیده میشود؟
اینجاست که به کلمه سئو میرسیم که به معنی انجام عملیاتی روی سایت میباشد که به گوگل اثبات کند من لیاقت رتبههای اول را دارم.
سئو مخفف چیست؟
کلمهی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization سئو یا میتوان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیبهای اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن میسازند و بهکار میبرند
به زبان ساده، سئو ( یا با تلفظ صحیح اس ای او) مجموعه ای از تکنیک ها و دستورالعمل هاست که سبب می شود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و برای شما افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کارتان را بهمراه دارد.
سئو سایت چه اهمیتی دارد ؟
اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند
همانطور که اشاره شد سئو به بهبود رتبه سایت در نتایج موتور جستجو منجر میشود ؛ تا جایی که میتوان گفت تقریبا تمام افراد در صفحه نخست نتایج به دنبال مطلب مورد نظر خود میگردند و کمتر کسی به سایر صفحات رجوع خواهد کرد
در واقع یک سایت هر چقدر هم کیفیت خوبی داشته باشد تا زمانی که از سئو خوبی برخوردار نباشد دیده نمیشود و به چشم کاربر نخواهد آمد .
بهبود رفتار کاربر در سایت و جلب رضایت او ارتباط مستقیمی با بهبود سئوی سایت دارد ؛ و این مساله اساسی ترین نکته ای است که باید در ارتقای سئو به آن توجه داشت
طبیعی است که با بهبود سئو ترافیک سایت نیز تا اندازه زیادی بالا میرود و این مساله به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دیده شدن صفحه شما کمک میکند
هیچ تبلیغ و لینک دهی ای تضمین شده تر ومفید تر از سئو نخواهد بود ، پس لازم است از همین امروز فکری برای ارتقای سئوی سایتتان نمایید
حتی یک تغییر کوچک در جایگاه شما در نتایج وب سایت میتواند ارمغان آور موارد بسیاری باشد
یکی از این موارد شناخته شدن به وسیله مشتریان برون مرزی است ، و این یکی از بزرگترین مزایای جهانی بودن اینترنت است به طوری که شما میتوانید با تمرکز بر روی این مساله در مدتی کوتاه یک برند جهانی داشته باشید
انواع سئو
چهار نوع اصلی از سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد که همه آنها به شما کمک می کند که در نتایج جستجو بهتر دیده شوید
(white Hat SEO) سئو کلاه سفید
(Black Hat SEO)سئو کلاه سیاه
(Gray hat SEO)سئو کلاه خاکستری
(Negative SEO)سئو منفی
سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید (White-Hat SEO) به استفاده از استراتژیها، تکنیکها و ترفند های بهینه سازی وب سایت گفته می شود که مورد تائید گوگل است. در این نوع سئو تمرکز بر ارائه بهترین نتایج در موتورهای جستجو برای کاربران است. یعنی در سئو به روش کلاه سفید، الویت اول هر سایت کاربران هستند. به طور کلی در سئو کلاه سفید به موارد زیر توجه می شود:
1_ سئوکاران بر اساس دستورالعمل های گوگل وب سایت خود را بهینه سازی می کنند
2_ هدف از بهینه سازی سایت، کاربران هستند و نه موتورهای جستجو
3_ محتوای با کیفیت ایجاد می شود تا کاربرانی که علاقمند هستند، آن را بخوانند و با دیگران به اشتراک بگذارند
4_ وب سایتی را ایجاد می کنند که در صنعت خود نسبت به دیگر رقیبان کاملا سرآمد است.
سئو کلاه سیاه چیست؟
در مقابل، نمونههایی از سئو کلاه سیاه شامل خرید لینک یا استفاده از تکنیکهای فریبنده است. هر تاکتیکی که برای کاربران فریبنده یا مضر تلقی شود، به عنوان کلاه سیاه شناخته میشود.
تاکتیکهای کلاه سیاه بسیار خطرناک هستند و با تکامل الگوریتمهای گوگل، کمتر و کمتر عمل میکنند.
بنابراین سئو کلاه سیاه به مجموعه اقداماتی اطلاق میشود که برای افزایش رتبه سایت یا صفحه در موتورهای جستجو از طریق ابزارهایی که شرایط خدمات موتورهای جستجو را نقض می کنند، استفاده می شود
سئو کلاه خاکستری چیست؟
تعریف سئو کلاه خاکستری سخت است. براساس تعریفی که جان اندرو، متخصص سئو، بیان کرده است: ” سئو کلاه خاکستری” چیزی بین سئو کلاه سفید و سیاه نمی باشد.
بلکه شامل تکنیک هایی که اگر گوگل متوجه استفاده آن ها شود، سایت شما را جریمه می کند و افرادی بیشتر از این تکنیک ها استفاده می کنند که خیلی به قانون پابند نمی باشند ولی در نظرشان نمی خواهند کار غیر قانونی کنند.
سئوی منفی چیست؟
به بیان ساده، سئوی منفی به مجموعهی اقدامات غیراخلاقی و سیاهی گفته میشود که رقبا یا خرابکاران برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج جستجو در پیش میگیرند
سئو منفی یا سئوی سیاه نقطهی مقابل سئوی مثبت است. در سئوی مثبت، تمرکز فرد بر روی بهرهگیری از امکانات و قواعد سئو در جهت ارتقاء رتبه و جایگاه وبسایت خود و بالاتر ایستادن از رقبا است.
اما سئوی منفی به بیان عامیانه یعنی زدن به زیر میز بازی و در پیش گرفتن اقداماتی غیراخلاقی برای به زیر کشیدن رقیب در نتایج جستجو می باشد.