تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

از جمله ابزارهایی که در اختیار معامله گران و سرمایه گذاران قرار دارد اندیکاتورها و اسیلاتورها هستند. که می توان با کمک آن ها زمان و ورود به هر سهمی را تشخیص داد . از این رو لازم است، که به تفاوت ها و تشابه هایی که بین این دو ابزارها تحلیل تکنیکال وجود دارد واقف بود. معمولا از اندیکاتورها برای تائید و اعتبار سنجی روند سهم استفاده می کنند که در نهایت با به کار گیری اندیکاتورها و اسیلاتورهای دیگر، منجر به سیگنال خرید و فروش میگردد.

اندیکاتور(indicator) چیست؟

اندیکاتور یکی از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال است که با استفاده از محاسبات ریاضی و معادلات پیچیده روی قیمت سهم وحجم معاملات آن ، اطلاعات مهمی را در اختیار تحلیل گر قرار می دهد. اندیکاتور به عنوان یک ابزار مهم در تحلیل تکنیکال به منظور کشف الگو و پیش بینی روند سهم استفاده می شود. همچنین از اندیکاتور می توان برای کشف نقاط مهم در نمودار سهم به منضور سیگنال خرید و فروش نیز استفاده کرد.

در ادامه لازم است بدانید که اندیکاتور ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم پیشرو (leading) و دنباله رو (lagging) تقسیم می شوند. عملکرد اندیکاتور های پیشرو به این شکل است که با توجه به نوسانات و اتفاقاتی که روی قیمت سهم در بازار رخ می دهد، پیش بینی لازم را به شخص اعلام میکنند. اندیکاتورهای دنباله رو نیز با کمی تاخیر، اتفاقاتی که روی سهم انجام میشود را پیش بینی کرده و هشدار لازم را اعلام می کنند.

اسیلاتور(Oscillator) چیست؟

اسیلاتور یا نوسان ساز،شاخص نموداریست که در تشخیص شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش یک دارایی در بازارهای مالی به ما کمک می کند. امروزه اکثر کاربران حوزه کریپتو اسیلاتورها را در مواردی همچون : تشخیص حداکثر دامنه نوسانات، واگرایی و نقاط ورود و خروج به کار می گیرند. اسیلاتورها به نوبه خود از درجه اطمینان بالایی برخوردارند، اما نباید فراموش کنیم که در معاملات هیچ ابزاری 100 درصد تضمینی و کار آمد نیست. به طور کلی هر اسیلاتور دارای دو باند (کرانه بالا و کرانه پایین ) است.که یک شاخص روند (اندیکاتور) بین این محدوده نوسان می کند. با تحلیل نوسانات این شاخص ،معامله گر متوجه شرایط بازار خواهد شد. برخی از رایج ترین انواع اسیلاتور ها عبارتند از:

1_استوکاستیک(stochastic)

2_قدرت نسبی(RSl)

3_شاخص کانال کالا (CCl)

4_اسیلاتور(AO)

5_اسیلاتور مومنتوم( Momentum)

تفاوت های اندیکاتوربا اسیلاتور

تا اینجا متوجه شدیم که اسیلاتورها زیر مجموعه اندیکاتور هستند به نوعی اسیلاتور جزئی از اندیکاتور ها می باشد.

تفاوت اصلی این دو ابزار عبارتند از

1_ اسیلاتور ها در اکثر مواقع در پنجره ای جدید زیر چارت ظاهر میشوند مانند مکدی، آر اس آی، استوکاستیک، cci و… که میتوان یکی از تفاوت های این دو ابزار حساب نمود.

2_ اسیلاتور ها دارای دو محدوده اشباع خرید و اشباع فروش میباشند که معمولا عددی بین 0 تا 100 را شامل میشود،

3_ اما تفاوت سوم اندیکاتور ها و اسیلاتورها در تشخیص دادن واگرایی است توجه داشته باشید که فقط در Oscillator ها میتوانواگرایی را تشخیص داد.

یک پیشنهاد در “تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *